31.10.06

Obejdou se české portály bez katalogu na homepage?

Tuto otázku jsem si kladl někdy na počátku roku 2005, když jsem četl článek Tomáše Hodbodě "Katalogy již brzy zmizí z homepage portálů". Už tehdy jsem si říkal, že to bude trvat ještě hodně dlouho. Poté co jsem si všiml zajímavé skutečnosti, kterou popíšu níže, si myslím, že katalog na homepage je pro portály stále nutnost a jeho skrytí, byť jen v rámci personalizace, je pro ně odvážný krok.

Příběh se štastným koncem:o)

Velký český portál s nadšením uvede svoji novou homepage s přívlastkem „personalizovaná“ s odvážnou možností jednoduše vypnout v podstatě cokoli kdekoli a to včetně katalogu, který ještě donedávna dominoval všem portálům.


Atlas.cz "před"

Jenže co se stane? Uživatelé rádi zkoušejí nové věci a zkusí zavřít katalog. Hlavně když je to jednoduché a mají pocit, že si opravdu personalizují homepage. V horším případě už potom ani neví jak ho opět zapnout. Klienti si všimnou, že jim klesají přístupy na jejich zaplacené zápisy v sekcích katalogu a volají obchodníkovi. Do sekce, kam normálně z homepage chodí stovky až tisíce lidí, jich tam teď zabrousí denně jen několik. Obchodníci znervózní, protože se bojí o provize z reobjednávek a klepou na dveře produkt manažéra. A co ten může dělat? Vzpomene si, že sice dělá služby pro hlavně pro uživatele, ale výplata je také ze zisku z prodeje placených zápisů. No není nic jednoduššího než to s tou personalizací nepřehánět a trošku jí znesnadnit. Jedno kliknutí myši nahradí něčím složitějším, co každého odradí řešit zda mít či nemít katalog. Problém je vyřešen, personalizace zůstala a příjmy také.


Atlas.cz "po"

Začarovaný kruh lidí a peněz

Obecně české portály umístění katalogů na svých úvodních stránkách poněkud zeštíhlily, ale stále si uvědomují jejich nezbytnost. Je to jako začarovaný kruh. Katalog je na homepage, proto má velkou návštěvnost úměrnou návštěvnosti homepage. Velká návštěvnost generuje úměrně vysoké příjmy. Příjmy jsou tak vysoké, že se jen těžko hledá náhrada a proto je katalog stále na homepage .....a tak pořád dokola. Podporuje to i fakt, že názory, z dob vzniku prvních fulltextů, předpovídající rychlou změnu chování uživatele a jeho přechod od katalogů k fulltextových vyhledávačů se zatím příliš nepotvrzují. Minimálně to nebude tak rychlé, jak by si tvůrci fulltextů přáli. Fulltext totiž není zcela substitutem pro katalog. Nehledě na to, že katalog je zdrojem dat pro další služby jako jsou třeba mapy, které budou ještě nabírat na významu.

Katalogy proto budou na úvodních stránkách našich portálů ještě hodně dlouho. Řekl bych tak ještě řádově roky. Vždyť se stačí je podívat kolik tam portály generují peněz a zároveň doplňují databázi obrovské hodnoty pro další produkty.

Seznam.cz – sekce „Bazary vozidel“ – horní banner, pravý banner, každý odkaz je zde zaplacený, příjem pro seznam v řádech desetitisíců měsíčně.

Centrum.cz – sekce „Zařízení bytu a domu“ – horní banner, každý odkaz placený a teď jsem si všiml, že se v katalogu centra objevil nově i Adfox. Výskyt Adfoxu v katalogu Centra si vysvětluji snahou pomalu nahrazovat placené zápisy efektivnějším způsobem.

Atlas.cz – sekce „Leasing“ – většina odkazů placená


2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Atlas se prostě přecenil a pak si to uvědomil:o)

09:55  
Anonymous Anonymous said...

Já myslím, že považovat AdFox (obecně jakékoli PPC) za efektivnější způsob zisků ze sekcí katalogů je blbost. Prodaný zápis má právě tu úžasnou vlastnost, že se z něj špatně počítá návratnost, a tak ji klient tolik nesleduje a při placení nešetří.

12:53  

Post a Comment

<< Home